verze cz
verze cz
verze de
verze en
Outlet
Počet položek: 0 0,- Kč

Příprava dětí do školy. Jak na to?

První školní den je velká událost. Předchází tomu celá řada příprav. ✔️ Dnes vám poradíme, jak se připravit na školní docházku. Rady od rodičů pro rodiče.

Jak připravit děti na školní docházku

První vstup dítěte do základní školy představuje významný krok nejen pro samotné dítě, ale také pro jeho rodiče a blízké. Toto období je pro dítě zásadní a mělo by být provázeno především pozitivními zážitky, jelikož se dítě na školu přirozeně těší.

Pokud je dostatečně vyspělé a připravené na přechod z mateřské školy, je potřeba, aby se jak dítě, tak i rodiče naladili na nové povinnosti, které tato změna přináší. Dítě už totiž celý den neprožívá v hraní, ale sedí v lavici, naslouchá učitelce, plní úkoly a některé z nich si musí nosit domů. A to vše se stane prakticky přes noc. Příprava na první třídu tedy zahrnuje spolupráci mateřské školy, základní školy i rodiny.

Zápis do první třídy – zásadní moment

Mateřská škola se věnuje rozvoji osobnosti dítěte ve všech směrech. Nejen jeho poznávacím schopnostem, ale také psychické stránce, aby dítě nezažilo zklamání z nedostatečné připravenosti nebo úzkost z nového prostředí. Děti by si měly vytvořit kladný vztah k učení i ke škole. Mateřská škola také spolupracuje s rodiči budoucích školáků a poskytuje jim informace o vzdělávacích programech a vhodných školách pro jejich dítě.

Většina základních škol navíc pořádá dny otevřených dveří, kam se mohou rodiče i s dětmi přijít podívat a seznámit se s prostředím. Přechod do školy je spojen s mnoha symbolickými kroky, které dítě připravují na novou roli. Jedním z těchto kroků je samotný zápis. Cílem zápisu je seznámit se s dítětem a zhodnotit jeho vývojovou zralost. Každá škola má svou vlastní formu hodnocení školní připravenosti - často ve formě rozhovoru a recitace básniček nebo písniček. Tímto se hodnotí dětský slovní projev. Dítě by mělo znát své jméno, příjmení, jména rodičů a sourozenců, a také svou adresu. Dítě také dostane úkol nakreslit lidskou postavu, což vypovídá o jeho vývojové vyspělosti. Při těchto činnostech se sleduje i lateralita, správné držení tužky, držení těla a soustředění. Důležité je také, zda dítě umí rozeznávat barvy, geometrické tvary a základní matematické pojmy.

 

 

Dítěti se svět mění

Symbolem této nové role se stává školní taška, jejíž nákup je vlastně jakýmsi rituálem. Tímto krokem se dítě více ztotožňuje s rolí školáka. Zatím vnímá školu spíše jako hru, ve které napodobuje, co se o škole dozvědělo z mateřské školy, televize nebo vyprávění.

Děti často přetváří tyto informace ve své fantazii. Jedná se do jisté míry o projev tzv. předškolácké naivity. Dítě se do školy těší jako na dobrodružství nebo výlet, i když neví přesně, co ho tam čeká. Budoucí roli školáka si idealizuje, protože zatím neví, že tato změna bude trvalá a nevratná.

Neuvědomuje si, že škola není hra, kterou může kdykoli ukončit, když ho přestane bavit. Zároveň ještě nechápe, že se změní přístup dospělých, denní režim a zvýší se požadavky na plnění povinností. Tato změna ovlivní nejen dítě samotné, ale i jeho blízké okolí.

Co by dítě mělo umět

Před vstupem do základní školy by rodiče měli věnovat pozornost několika oblastem, které jsou důležité pro úspěšné zvládání školních podmínek:

  • U dítěte je třeba dbát na čistou a přesnou výslovnost.

  • Učíme dítě naslouchat, když mu čteme pohádky, a vést ho k tomu, aby bylo klidné a soustředěné.

  • Požadujeme, aby dítě rychle a správně reagovalo na zadané úkoly a pečlivě sledujeme, jak je vykonává.

  • Podporujeme dítě, aby se plně soustředilo na danou činnost a nezabývalo se vedlejšími aktivitami.

  • Vedeme dítě k tomu, aby pravidelně plnilo drobné úkoly při domácí práci.

  • Zvykáme ho na to, aby dokončilo započatou hru nebo činnost, kterou začalo.

  • Po hře by mělo dítě uklidit hračky, pastelky nebo nádobí po jídle.

  • Při hře nebo procházce učíme dítě pozorovat zvířata, květiny a vnímat změny v okolí.

  • Vedeme dítě k tomu, aby umělo pozdravit, poprosit a poděkovat.

  • Učíme ho, aby každý den vstávalo, jedlo a chodilo spát ve stejnou hodinu.

  • Dítě by mělo znát své jméno, příjmení a adresu, kde bydlí, stejně jako jména rodičů a sourozenců.

  • Učíme ho, aby se samo obléklo, převléklo do cvičebního úboru a zavázalo si tkaničky.

  • Dítě by mělo poznávat barvy, kreslit, malovat, stříhat papír.
  •  
  • Učíme ho zpívat písničky, recitovat básničky a říkadla.

  • Mělo by si umět připravit jednoduchou svačinu, umýt si ruce před jídlem a dojít na toaletu.

Co je školní zralost?

Pod pojmem zralost se skrývá jak fyzická, tak psychická, sociální i emocionální připravenost. Jedná se o určitou úroveň rozumové, citové a sociální způsobilosti, která je výsledkem souhry zrání nervové soustavy a vlivů prostředí i výchovy.

Školní zralost

Školní zralost je podmíněna zráním organismu, zejména centrální nervové soustavy, v období nástupu dítěte do školy. Díky tomu se mění reaktivita dítěte, stabilizuje se emočně, stává se odolnějším vůči zátěži, lépe se soustředí a dokáže se přizpůsobit školnímu režimu. Důležitou roli zde hraje lateralizace ruky, rozvoj motoriky, senzomotorické koordinace a manuální zručnosti.

Rozvíjí se také zrakové a sluchové vnímání. Dítě se postupně zlepšuje ve vidění na blízko, lépe rozlišuje detaily a koordinuje své oční pohyby. V oblasti sluchového vnímání je schopno rozlišovat zvuky, analyzovat je a syntetizovat. Kromě toho musí být koordinována činnost obou hemisfér mozku, protože řeč je řízena levou hemisférou, zatímco vnímání zvuků pravou hemisférou. Vše závisí na rovnováze zrání.

Pro školní zralost je rovněž nezbytná přiměřená stimulace dítěte a rozvoj jeho regulačních schopností, tedy vůle a uvědomění si povinností.

Fyzická zralost

Fyzickou zralost a zdravotní stav dítěte posuzuje dětský lékař. Pediatr vyhodnocuje, zda zdravotní stav odpovídá věku dítěte. Odhaduje se, že dítě v předškolním věku by mělo měřit kolem 120 cm a vážit asi 20 kg. Je však třeba brát v úvahu dědičné faktory, které mohou mít vliv na růst a váhu dítěte. Rodiče mohou také orientačně posoudit fyzickou zralost pomocí tzv. filipínské míry.

Dítě by mělo být schopné přehodit si pravou ruku přes temeno hlavy a dotknout se levého ucha. Nicméně je důležité zdůraznit, že jde jen o orientační test, který může rodiče navést k tomu, aby se případně obrátili na odborníky pro podrobnější vyšetření.

Dalším projevem fyzické zralosti je výměna mléčného chrupu za trvalý, která by měla být při nástupu do školy již v plném proudu. Kromě toho dochází k osifikaci zápěstních kůstek, což je další známka zralosti. Celkové hodnocení fyzického stavu však zůstává na pediatrovi. Zralost se projevuje i v oblasti laterality, tedy jasné preference jedné ruky pro psaní a kreslení.

Dítě by mělo mít ustálenou dominantní ruku, což je důležité pro správnou koordinaci oka a ruky, nezbytnou při čtení a psaní. Pokud dojde ke zkřížené lateralitě, může to u dítěte způsobit problémy při čtení a psaní, zejména u písmen, která jsou si podobná, jako například b/d, b/p nebo m/n. Rodiče mohou zkusit lateralitu dítěte otestovat jednoduchými způsoby, například sledováním, do které ruky dítě instinktivně bere hračky, kterou nohou vykračuje jako první, nebo jaké ucho přikládá k rádiu. Pokud rodiče nejsou jistí, je vhodné navštívit odborníka.

S lateralitou úzce souvisí i motorika. V šesti letech by dítě mělo zvládnout hrubou motoriku, jako je jízda na kole, plavání, bruslení nebo lyžování. Samozřejmě záleží na možnostech, které mu rodiče poskytují. Jemná motorika, zahrnující aktivity jako navlékání korálků, stavění stavebnice, stříhání a kreslení, je také důležitá. Rodiče by měli věnovat pozornost tomu, jak dítě drží tužku – správný úchop je špetkový, což znamená, že dítě přiloží palec, ukazovák a prostředníček k sobě podobně, jako když přidává špetku soli do jídla. Držení ruky by nemělo být křečovité. S jemnou motorikou je rovněž spojená oromotorika, tedy pohyblivost mluvidel.

Psychická zralost

Psychická zralost dítěte se odráží v mnoha aspektech. Jedním z nich je myšlení, které se u dítěte v předškolním věku posouvá od objektivního k konkrétnímu a analyticko-syntetickému myšlení. Důležité je také smyslové vnímání, především schopnost rozlišovat tvary a zvuky, vnímat detaily a rozpoznávat zrcadlově obrácené tvary či slova, která zní podobně. Komunikační schopnosti jsou dalším znakem psychické zralosti. Dítě by mělo být schopné formulovat otázky a vyprávět krátké příběhy. Obvykle se očekává, že předškolák bude znát 3 až 5 tisíc slov. V dnešní době je však stále méně běžné, aby dítě dokázalo bezchybně vyslovit všechny hlásky. Pokud dítě ve věku pěti let nedokáže správně vyslovit hlásky p, b, m, f nebo v, může to signalizovat vážnější poruchu vývoje řeči a je třeba vyhledat pomoc logopeda. Možná bude nutné uvažovat o odkladu školní docházky. Na druhou stranu, pokud dítě v tomto věku stále nezvládá hlásky r a ř, je to ještě považováno za normální.

Chybná výslovnost může mít různé příčiny, například nedostatečně vyvinutou motoriku mluvidel, problémy s rozlišováním zvuků nebo nedostatečnou jazykovou praxi. Může také jít o chybějící korekci nesprávné výslovnosti dospělými. Většina dětí si však do konce předškolního období svou výslovnost přirozeně zlepší.

Dítě by mělo zvládnout přednést krátkou básničku nebo zazpívat jednoduchou písničku. Tento úkol přitom slouží k ověření úrovně paměti dítěte. Pokud dítě nedokáže tyto činnosti splnit, je nutné zkoumat příčinu: Může jít o nedostatek podnětů ve formě učení básniček a pěstování správného řečového projevu, nebo dítě nedisponuje schopností zapamatovat si ani krátký úsek textu. V druhém případě je na místě zvážit návštěvu odborníka pro detailní diagnostiku.

Všechny zmíněné obtíže mohou být signálem nerovnoměrného či opožděného vývoje dítěte, což může vést k potřebě odložení školní docházky. Poruchy pozornosti jsou častým znakem psychické nezralosti, což může zahrnovat nižší schopnost soustředění, rychlejší nástup únavy a impulzivní chování. Samozřejmě je nezbytné obrátit se na odborníky pro přesnější posouzení.

Sociální zralost

Rodiče by měli pozorně sledovat, zda jejich dítě nevykazuje známky neklidu, nápadné apatie, překotnosti, impulzivity, těžkopádnosti, nesoustředěnosti, infantilnosti, závislosti nebo přecitlivělosti. Příznaky jako bázlivost, časté pláče, výbuchy hněvu či neschopnost přizpůsobit se pravidlům mohou být projevem sociální nezralosti. Tento problém se může také objevit u dětí, které mají potíže navazovat vztahy s dospělými či vrstevníky, dětí, které se straní komunikace, nebo mají sklon k negativistickému chování či mutismu (náhlá ztráta schopnosti mluvit). Každému dítěti, které není zcela připravené na školu, by měla být věnována zvýšená pozornost, aby byla správně identifikována příčina problémů a bylo možné poskytnout odpovídající podporu.

Na co by rodiče prvňáčka neměli zapomenout:

  • Mluvte s dítětem o změnách, které ho čekají – nejedná se pouze o změny v jeho životě, ale i ve vašem

  • Dítě pozitivně motivujte a podporujte jeho sebevědomí

  • Pomalu ho zvykejte na nový systém práce během školního roku

  • Zachovejte trpělivost

  • Nepodléhejte zbytečným obavám, pokud máte pochybnosti o zralosti dítěte, poraďte se s odborníkem

  • Každé dítě je jedinečné, proto ho neporovnávejte s jinými a netlačte na něj nereálnými nároky

Co je školní připravenost?

Školní připravenost zahrnuje dovednosti, schopnosti a návyky, které dítě potřebuje k tomu, aby úspěšně zvládlo školní požadavky. Její součástí jsou dvě roviny: vnější a vnitřní. Vnější připravenost zahrnuje zájem dítěte o školní prostředí, třídu a výukové pomůcky. Také jeho vztah k učení a schopnost plnit úkoly. Vnitřní připravenost odkazuje na mentální a emocionální způsobilost dítěte ke školní docházce. Tedy jeho rozumové schopnosti, učební dovednosti, zájem o učení, schopnost přizpůsobit se školnímu režimu a interakci s ostatními dětmi.

Školní připravenost úzce souvisí s tím, jaké hodnoty dítě ve školním vzdělání vidí a jaké má sociální dovednosti. Zde se hodnotí, jak dobře dítě zvládá různé sociální role (např. vztah mezi učitelem a žákem), jeho úroveň verbální komunikace a schopnost respektovat pravidla a hodnoty. V dnešní škole je kladen důraz na individuální přístup k dítěti, který zohledňuje jeho osobnost a prostředí, ve kterém vyrůstá.

Co ovlivňuje zralost a připravenost dítěte:

  • Věk dítěte: I několik měsíců může hrát velkou roli ve vývoji centrální nervové soustavy.

  • Pohlaví: U chlapců je častěji pozorována pomalejší sociální vyspělost než u dívek. Zatímco mohou být technicky zdatní, emočně a sociálně bývají méně vyspělí.

  • Dědičnost: Výška či jiné charakteristiky dítěte mohou být ovlivněny genetickými faktory, a proto je třeba brát v potaz rodinnou historii.

  • Zdravotní stav: U dětí s dlouhodobými zdravotními problémy může docházet ke zpoždění ve vývoji.

  • Rodinné prostředí: Podnětné rodinné prostředí podporuje rozvoj dítěte, zatímco nepodnětné může jeho vývoj brzdit.

  • Styl výchovy: Výchovné přístupy rodičů hrají významnou roli v utváření dětských schopností a dovedností.

  • Předškolní vzdělávání: Kvalita mateřské školy a její programy mohou významně ovlivnit připravenost dítěte na školu.

Jak usnadnit dětem nástup do první třídy?

Letní příprava: Dopřejte dětem o prázdninách odpočinek. Pokud je dítě zralé pro školu, není nutné ho připravovat formou drilu. Prázdniny jsou vhodné pro načerpání sil a přizpůsobení se nové životní situaci. Před koncem prázdnin je dobré zavést opět pravidelný režim, aby se dítě snadněji přizpůsobilo školnímu dni.

Zbytečné obavy: Každé dítě přistupuje k nástupu do školy jinak, a je proto důležité mu věřit, že to zvládne. Během adaptace ve škole mohou být velkou oporou učitelé. Dítě povzbuzujte a ujišťujte, že náročné začátky se zvládnou.

Připravte dítě na změnu: Mluvte s dítětem o rozdílech mezi školkou a školou. Vysvětlete mu, že škola přináší větší odpovědnost, že některé věci bude muset dělat, i když se mu nebudou zrovna líbit, ale také že se paní učitelka bude snažit, aby učení bylo zábavou. Vyhněte se strašení větami jako: “Počkej, až půjdeš do školy…”

Praktická příprava: Nakupování školních potřeb může být pro dítě velkým rituálem, který mu pomůže lépe se naladit na roli školáka. Dopřejte mu možnost vybrat si například svačinovou krabičku nebo penál, zatímco vy dohlédnete na jejich praktičnost.

Pomocné rituály

Zaveďte pravidelné návyky – například vstávání a chození spát ve stejnou dobu. Učení se věnujte krátce po návratu dítěte ze školy, s dostatečnou pauzou na odpočinek. Zpočátku dítěti s přípravou pomáhejte, ale postupně ho učte, aby své školní povinnosti zvládalo samo.

Volnočasové aktivity

Kroužky a mimoškolní činnosti jsou skvělým způsobem, jak dítěti poskytnout vhodné vyžití. Dejte však pozor na to, aby nebylo příliš přetěžováno. V prvních měsících školy může být pro dítě náročné se adaptovat, proto je dobré mu dopřát čas, než ho zapojíte do dalších aktivit.

Vstup do školy představuje velkou změnu

Pro dítě je tato změna zásadní, protože se mění nejen způsob výuky, ale i sociální prostředí a množství povinností. Většina dětí se však do několika měsíců s novým režimem sžije. Buďte jim oporou a neváhejte se obrátit na učitele pro radu.

Noví kamarádi

Každá změna kolektivu může být náročná, a to i pro dospělé. Podpořte dítě v navazování nových přátelství tím, že mu umožníte pozvat si nové kamarády domů nebo naopak, povzbuzujte ho, aby navštěvovalo spolužáky. Pokud má dítě na začátku problémy s navazováním kontaktů, vysvětlete mu, že někdy trvá, než si ve třídě někoho najde, ale že se to určitě podaří. Pomozte mu také pochopit, že s některými dětmi se bude bavit víc a s jinými méně, což je naprosto v pořádku.

Užitečné rady pro rodiče

  • Děti, které jsou méně či více připravené na školní docházku, potřebují naši podporu, porozumění a pozornost.

  • Chlapci bývají ve vývoji pomalejší než dívky, proto je nevhodné je srovnávat se starší sestrou nebo sousedkou.

  • Každé dítě touží po úspěchu, najděte tedy vždy něco, za co ho můžete pochválit.

  • Rodiče by měli umět naslouchat a překonávat svou únavu, aby byli dětem k dispozici.

  • Buďte trpěliví, pokud dítě narazí na drobné problémy s učením nebo jinými školními aktivitami.

  • Zkuste odhadnout, v čem je dítě nadané, a co mu naopak jde hůře. Ocenění snahy v těchto oblastech je klíčové.

  • Přechod z mateřské školy do základní školy je velmi důležitým momentem nejen pro dítě, ale i pro celou rodinu. Čas a úsilí, které investujete na začátku, se vám vrátí v podobě úspěchů vašeho dítěte.

Určení školní zralosti dítěte

Hlavní znaky školní zralosti zahrnují:

  • Fyzickou zralost
  • Vnímání a kognitivní připravenost
  • Sociální, emocionální a motivační vyspělost
  1. Fyzická zralost

Věk

Fyzická vyspělost se v tomto období liší u každého dítěte individuálně. K zralosti pro školní docházku dítě obvykle dospívá kolem věku šesti let a čtyř měsíců. Ve většině případů platí, že u dívek narozených později než v srpnu a u chlapců narozených v březnu je vhodné zvolit odklad školní docházky.

Výška a váha

Jaké fyzické proporce by mělo mít šestileté dítě? U dívek by se výška měla pohybovat v rozmezí 105 až 115 cm, zatímco u chlapců mezi 110 až 118 cm. Hmotnost dívek bývá mezi 19 a 23 kg, u chlapců mezi 17 a 22 kg. Je důležité brát v úvahu i genetické rozdíly – pokud jsou rodiče například vysokého vzrůstu či naopak drobnější, může se to projevit i na dítěti. Dalším znakem fyzické zralosti je počátek výměny mléčných zubů za trvalé, obvykle začínající u horních předních zubů.

Dochází k prvnímu výraznějšímu formování tělesné stavby – dítě v tomto věku často působí „protaženě“, protože dlouhé kosti rukou a nohou rostou. K ověření růstové připravenosti pro školu slouží tzv. „Filipínská míra“: dítě si musí pravou rukou přes temeno hlavy dosáhnout na levé ucho.

  1. Vnímání a kognitivní připravenost

V tomto věku se u dětí mění způsob vnímání – přecházejí od celkového pohledu k jemnějšímu, diferencovanému rozlišování ve sluchové i zrakové oblasti a rozvíjí se analyticko-syntetické myšlení.

Zralost zrakového vnímání

Dítě by mělo být schopno rozpoznat základní tvary jako čtverec, kruh nebo trojúhelník a být schopno je pojmenovat. Také by mělo znát alespoň několik písmen a číslic.

Procvičování zrakové diferenciace

Schopnost rozlišovat předměty: hledání stejných předmětů, například kostek mezi kuličkami, nebo rozlišování rozdílných věcí. Také zahrnuje hledání, co do skupiny nepatří, podle tvaru nebo barvy, nebo vyhledávání rozdílů na podobných obrázcích.

Procvičování zrakové analýzy a syntézy

Skládání a rozkládání obrázků či fotek rozstříhaných na části, skládání kostek a dalších stavebnic, puzzle nebo mozaiky.

Procvičování prostorové orientace

Orientace v prostoru: pohyb skrze obrázková bludiště, hledání a určování polohy předmětů v místnosti či na obrázku, s pomocí pojmů jako nahoře, dole, vlevo, vpravo, vzadu, vpředu.

Zralost sluchového rozlišování

Dítě by mělo být schopné rozeznat první písmeno ve slově a cvičit se v rozkladu slov na hlásky a jejich skládání.

Procvičování sluchové diferenciace

Hry na rozpoznávání zvuků (například poznat podle zvuku sirek, klíčů nebo peněz se zavřenýma očima), poznávání hudebních nástrojů nebo přírodních zvuků. Důležité je i procvičování rytmu pomocí říkadel nebo básniček.

Procvičování sluchové orientace

Orientace podle zvuku: hledání ukrytého budíku podle zvuku nebo hádání, odkud zvuk přichází, případně hry na slepou bábu.

Procvičování sluchové analýzy

Například hádání první a poslední hlásky ve slově („Co slyšíš na začátku? Co slyšíš na konci?“), nebo slovní hry na hlásky, kdy hráč vymyslí slovo začínající poslední hláskou předešlého slova. Také je možné vyhledávat předměty, které začínají na určitou hlásku nebo slabiku, například KOlo, KOpačky, KOloběžka.

Rozumové schopnosti

  • Dítě, které nastupuje do první třídy, by mělo vnímat svět realističtěji, přičemž jeho fantazijní pohled na svět by měl postupně ustupovat.

  • Mělo by chápat základní časové pojmy jako včera, dnes, zítra či ráno, poledne a večer. Také by mělo být schopno chronologicky seřadit události podle jejich sledu. Znalost hodin, měsíců nebo dnů v týdnu není nutná, ale povědomí o ročních obdobích by mělo být součástí jeho základních znalostí.

  • Dítě by mělo umět třídit předměty podle velikosti, délky, množství či druhu (např. větší - menší, nebo rozlišení nábytku jako stůl, židle oproti potravinám jako jablko). Dále by mělo chápat, z jakého materiálu jsou věci vyrobeny (např. auto, dům, knihy, potraviny, oblečení).

  • Mělo by mít základní schopnost logického myšlení, aby dokázalo hledat společné znaky mezi různými pojmy, jako například podobnosti mezi stolem a židlí nebo mezi košilí a svetrem.

  • Znalost základních barev, včetně doplňkových, jako je oranžová, hnědá, růžová či fialová, by mělo mít osvojenou.

  • Co se týká počtů, dítě by mělo mít základní početní dovednosti, například vědět, kolik nohou má pes nebo kolik je dnů v týdnu. Ideální je, pokud umí počítat do 10 a zpět, zná číslice do 10 a zvládne sčítat a odčítat do 5. Minimální dovednost zahrnuje schopnost ukázat správný počet na prstech nebo vybrat požadovaný počet předmětů z hromádky.

  • Dítě může využívat při počítání své prsty nebo počítat v duchu. Základní pochopení vztahu mezi symbolem, názvem a počtem by mělo mít aspoň u několika číslic.

Procvičování

K rozvoji logického myšlení se hodí jednoduché příklady, například: „Máme čtyři jablíčka, jedno sníme – kolik nám jich zbývá?“

Paměť

Dítě by mělo mít dostatečně vyvinutou paměť, aby si pamatovalo věty obsahující osm slov a bylo schopné je zopakovat přesně. Mělo by také zvládnout provést úkol zahrnující tři instrukce, například: „Jdi do kuchyně, vezmi hrneček a přines ho sem.“

Procvičování paměti

Ideální je trénovat paměť prostřednictvím učení básniček a písniček nebo hraním pexesa, například s písmeny. Dítě může také těšit učení vtipů, hádanek nebo příběhů, které si pak může pamatovat a vyprávět.

Řeč

  • Vývoj řeči je velmi důležitý: Ideálně by dítě mělo před nástupem do školy zvládnout vyslovovat všechny hlásky. Docházení na logopedii v první třídě může být pro dítě zátěží, protože musí zvládnout i školní povinnosti. Povolena je však nesprávná výslovnost hlásek R a Ř.

  • Dítě by mělo mít bohatou slovní zásobu v rozsahu deseti až čtrnácti tisíc slov. Mělo by být schopné správně skloňovat podstatná jména, časovat slovesa a řadit slova ve větě ve správném pořadí.

  • Mělo by umět plynule vyprávět na různá témata, například o rodině, zájmech nebo volnočasových aktivitách, a to pomocí 6 až 7 vět.

Grafomotorika

  • Dobrý grafomotorický základ je klíčový pro rozvoj psaní. Dítě by mělo mít správně osvojený úchop tužky a jeho držení by mělo být pevně zakořeněné.

  • Dítě by mělo být schopné napodobit geometrické tvary a kreslit postavy s mnoha detaily, což svědčí o vyspělosti jeho kreslířských dovedností.

  • K nápravě nesprávného držení tužky je vhodné začít s nápravou co nejdříve, ideálně formou kreslení.

Zásady nápravy vadného držení tužky

  • Nácvik by měl probíhat v uvolněné atmosféře, ideálně formou zábavy, například kreslením pohádek nebo příběhů. Je dobré střídat různé druhy kreslicích materiálů, jako jsou pastelky, voskovky nebo křídy. Před psaním by se měly uvolnit ruce pohybem zápěstí, prstů i paží.

  • Při kreslení by měl být obrázek proporcionální, správně velikostně přizpůsobený a obsahovat detaily, například oči, uši nebo pět prstů na ruce. Vybarvování by mělo být pečlivé, bez přetahování nebo odfláknutého čmárání.

Lateralita

  • U většiny dětí, stejně jako u dospělých, je dominantní jedna ruka, kterou nazýváme šikovnější. Dominantní může být také jedno z očí nebo nohou. Pokud je ruka i oko dominantní na stejné straně, jedná se o vyhraněnou dominanci, což je obvykle výhodné.

  • Pokud má dítě tzv. zkříženou lateralitu (dominantní je například pravá ruka a levé oko), nebo pokud nemá vyhraněnou lateralitu a používá obě ruce stejně, může to někdy mírně komplikovat jeho vývoj.

  • Leváky není nutné nijak speciálně učit, jen je důležité dbát na správný úchop tužky a vhodný sklon sešitu. Leváky není vhodné přeučovat na pravou ruku – takové přeučování může vést k neurotickým potížím a zpomalení celkového psychického vývoje dítěte.
  1. Sociální, emocionální a motivační zralost

Sociální zralost

  • Dítě si postupně začíná vytvářet vlastní okruh kamarádů, což ho činí méně závislým na rodičích. Díky tomuto vývoji je schopné trávit delší čas ve skupině vrstevníků a snadno přijímá učitele jako novou autoritu namísto rodičů.

  • Mělo by být schopno podřídit se pravidlům skupiny, plnit její požadavky a spolupracovat s ostatními dětmi. Dítě by se nemělo dožadovat nepřetržité pozornosti dospělých a mělo by být schopno odložit své potřeby, pokud je to prospěšné pro dosažení společných cílů. Děti, které navštěvovaly mateřskou školu, mají tyto dovednosti často lépe rozvinuté.

  • Dítě by mělo být schopné vykazovat slušné chování – vykat dospělým, zdravit, poprosit o věc a poděkovat. Mělo by se umět samo obléknout, nazout boty a zavázat tkaničky.

  • Je důležité, aby již mělo osvojené základní hygienické návyky: mělo by umět samostatně použít toaletu, umýt si ruce, ráno a večer si vyčistit zuby a vykoupat se. Také by mělo zvládnout stravování ve školní jídelně a umět se postarat o své věci. I nadané děti často zažívají stres kvůli těmto sociálním situacím, spíše než samotnému vyučování.

Emocionální zralost

  • Emocionálně vyspělé dítě vykazuje větší stabilitu než dříve, kdy jeho nálady často rychle kolísaly. Dítě nereaguje impulzivně či plačtivě na nezdar nebo nespravedlnost. Místo výbuchů nebo fyzického násilí vyjadřuje svůj hněv spíše slovy (např. “To je moje! Hned mi to vrať!”).

  • Mělo by být schopné kontrolovat svou afektivitu, umět se ovládat a regulovat své potřeby a přání.

  • Jak jsme již uvedli, závislost na rodičích by měla být přiměřená, takže by se dítě mělo dokázat bez větších problémů odloučit. Nemělo by si neustále stýskat po domově, ale naopak se do školy těšit. Děti, které prošly mateřskou školou, tuto schopnost obvykle již zvládají.

Pracovní zralost

  • Pracovní zralost je klíčovým faktorem, který souvisí s motivací.

  • I když dítě stále projevuje zájem o hru, mělo by se už zároveň zajímat o činnosti, které připomínají školní úkoly (např. aktivity v dětských časopisech).

  • Dítě by mělo být schopné udržet pozornost při práci i na méně zajímavých úkolech a dokázat se soustředit po určitou dobu. Mělo by být aktivní a samostatné, schopné držet krok s ostatními a dokončovat úkoly, které si samo stanoví, například obrázek, hrad z písku nebo stavebnici. Také by mělo být schopné vydržet sledovat například Večerníček nebo poslouchat pohádku bez odbíhání nebo lezení po židli.

  • Dítě si může i potichu komentovat jednotlivé kroky, které potřebuje udělat při řešení jednoduchých úkolů, i když to nemusí být srozumitelné pro pozorovatele.

  • Rodiče by měli dítě vést k tomu, aby si večer připravilo věci na následující den, sbalilo si školní tašku, ráno se nachystalo do školy a udržovalo pořádek ve svých věcech. V první třídě by rodiče měli tašku ještě kontrolovat, ale dítě by mělo být k samostatnosti postupně vedeno.

Motivace

  • Pokud se dítě o nic nezajímá, může být školně nezralé, což mohlo být ovlivněno i staršími sourozenci nebo dospělými, kteří školu mohli zobrazit v negativním světle. Některé děti jsou přirozeně temperamentnější než jiné, což však škola často už netoleruje. Sebekontrola dítěte je proto nutná.

Předčasný nástup do školy

  • Rozhodnutí o předčasném nástupu dítěte do školy by mělo být promyšlené, protože pro dítě je rok významná část jeho života a během něj dochází k mnoha důležitým změnám. I drobné neúspěchy mohou mít negativní vliv na sebehodnocení dítěte a jeho motivaci k dalšímu učení.

  • Předčasný vstup může vést k přetížení dítěte, což se může projevit bolestmi hlavy, zvýšenou nemocností a absencemi ve školní docházce.

  • Tyto absence a případné neúspěchy mohou ovlivnit nejen prospěch, ale i psychiku dítěte, což může vést k neurotickému chování nebo agresivitě. Někdy se také objevují tělesné projevy, jako ranní zvracení, bolesti hlavy či břicha, tiky nebo koktání.

  • Pokud dítě na začátku školní docházky nezvládá požadované tempo, přenáší si nedostatky do dalších let, což mu komplikuje chápání složitější látky a zvládání těžších úkolů.

  • Předčasný nástup dítěte do školy by proto měl být zvážen velmi pečlivě.

Projevy nezralosti

Příznaky, které mohou naznačovat školní nezralost, zahrnují:

  • neklidné nebo naopak utlumené chování,
  • impulzivní nebo naopak příliš zdlouhavé reakce,
  • nesoustředěnost a přeskakování mezi činnostmi,
  • varovné signály, jako je neohrabanost, nesamostatnost, zakřiknutost, přecitlivělost, bázlivost nebo plačtivost,
  • problémy s přijímáním autority a vzdorování, špatný kontakt s učiteli a ostatními dětmi, případně agresivita.

Souhrn činností pro přípravu na školu

Před nástupem do školy je dobré se zaměřit na tyto oblasti:

  • po dítěti vyžadovat jasnou a srozumitelnou výslovnost,
  • učit ho klidně a pozorně poslouchat pohádky,
  • vyžadovat, aby na zadaný úkol reagovalo ihned a sledovat jeho provedení,
  • vést ho k tomu, aby se soustředilo na probíhající práci a nerozptylovalo se,
  • navykat ho plnit denní drobné úkoly v domácnosti,
  • učit ho dokončit rozehranou hru a uklízet po sobě hračky či nádobí,
  • povzbuzovat k pozorování přírody a změn v okolí,
  • vést ho k základním pravidlům slušného chování,
  • navykat dítě na pravidelný denní režim včetně spánku, stravování a vstávání,
  • učit ho osobní údaje, jako jméno, příjmení a adresu bydliště, jména rodičů a sourozenců,
  • naučit ho samostatně se obléknout, převléct se na cvičení a zavázat si tkaničky,
  • procvičovat s ním poznávání barev, kreslení, stříhání, malování,
  • společně zpívat písničky, recitovat básničky a říkadla,
  • učit ho připravit si jednoduchou svačinu, umýt si ruce před jídlem a samostatně použít toaletu.

Přechod ze školky do školy není jednoduchý

Většina dětí začíná školní docházku v šesti letech, ale v posledních letech se stále častěji setkáváme s odkladem. Děti, a někdy i jejich rodiče, nejsou na nástup do školy dostatečně připraveni, a tak jim rodiče umožňují o rok prodloužit dětství. Nemusí to však znamenat, že dítě zůstane ve školce – na základě doporučení z pedagogicko-psychologické poradny (PPP) může být zařazeno do přípravného ročníku, kde dožene dovednosti, které zatím plně neovládá.

TDítě nikdy nestrašte školou. Místo toho se s ním podělte o své vzpomínky na školní léta a vyprávějte mu veselé historky. Společně si prohlédněte fotografie a před nástupem do školy se tam spolu vydejte na návštěvu. Nedávejte najevo své vlastní obavy, věnujte dítěti pozornost a pokud zjistíte, že ještě není zcela připravené, neváhejte požádat o odklad školní docházky. Naopak, sdílejte s nimi své pozitivní vzpomínky ze školních let.

Co by měl zvládat předškolák a jaké nároky jsou kladeny na školáka?

Příprava na školu začíná už v mateřské škole, kde dítě během docházky postupně získává potřebné dovednosti pro první třídu. Děti se zde nejen hrají a chodí na procházky, ale pravidelně rozvíjejí grafomotoriku, hrubou a jemnou motoriku, učí se básničky a někdy dokonce i první písmenka. Zároveň si budují samostatnost, důvěru ve vlastní schopnosti a zvykají si na čas bez rodičů.

Co by mělo umět dítě ve dvou letech?

Dvouleté dítě už není malé miminko odkázané pouze na rodiče. V tomto věku by mělo umět obracet stránky v knize, obléknout si kalhoty, čepici nebo ponožky, postavit věž ze čtyř kostek a otevřít dveře.

Co by mělo umět dítě ve třech letech?

V období mezi druhým a třetím rokem udělá dítě velký pokrok. Rádo navléká korálky, hraje si na hřišti a užívá si různé překážky, skluzavky a prolézačky. Tříleté dítě je již samostatnější – dokáže přenést předmět, skákat snožmo, stát na jedné noze nebo chodit pozpátku. V ruce udrží tužku či štětec, rádo modeluje a umí se samo svléknout i obléknout. Také zvládá plnit jednoduché pokyny, plynně mluví a jeho slovní zásoba je již bohatší.

Co musí dítě zvládnout před nástupem do první třídy?

Začátek školní docházky je velký krok, proto je dobré nejen vědět, co dítě před nástupem umí, ale i zvážit ověření jeho školní zralosti odborníkem.

Víte, že školní zralost zahrnuje fyzickou i duševní připravenost dítěte pro vstup do školy? Zralé dítě by mělo být schopné zvládnout změnu prostředí, vydržet se soustředit i na méně zajímavé úkoly, komunikovat a spolupracovat s ostatními. Co dalšího by měl budoucí prvňáček umět?

  • Správný úchop tužky je zásadní. Učitelky ve školce by měly dbát na to, aby si dítě osvojilo správný návyk, protože špatný úchop se později velmi těžko mění.

  • Dítě by mělo umět mluvit plynule a bez vada umět se vyjádřit i vyprávět.

  • Zručnost se nůžkami je dalším důležitým prvkem. K tomu patří i schopnost lepit, malovat, kreslit a modelovat.

  • Sluchové vnímání je klíčové. Dítě by mělo rozlišovat různé zvuky, umět určit první hlásku slova a rozpoznávat délku slabik.

  • Děti by měly umět rozeznávat barvy a základy geometrických tvarů. Také by měly umět třídit předměty podle různých kritérií, jako je barva, tvar či velikost.

  • Zrakové vnímáníje rovněž důležité. Dokáže dítě najít rozdíly mezi obrázky? Umí složit puzzle nebo poznat, který předmět chybí?

  • Důležitá je také orientace v prostoru i čase. Umí dítě rozlišit nahoře a dole, pravou a levou stranu? Rozumí pojmům jako pod, nad, před, za, první či poslední? Rozpozná, co bylo včera, co je dnes a co bude zítra?

  • Pohybová a fyzická zdatnostje rovněž podstatná. Zvládá dítě běhat, skákat přes švihadlo, házet míčem a koordinovat své pohyby?

  • Schopnost soustředěníje zásadní. Dítě by se mělo dokázat věnovat činnosti bez přerušení alespoň 15 minut, a s časem tuto dobu prodlužovat.

  • Samostatnostje také velmi důležitá. Umí se dítě samo obléknout, umýt a učesat? Dokáže si zapamatovat básničku a pracovat samostatně?

  • Zvládne pozdravit, poprosit, poděkovat, omluvit sea podělit se s ostatními?

  • Komunikace– dítě by mělo umět komunikovat nejen se svými vrstevníky, ale i s dospělými.

Dále by mělo umět:

  • Představit se, říct své jméno, věk a místo bydliště.

  • Rozeznávat základní barvy a tvary, jako je trojúhelník, čtverec, obdélník a kruh.

  • Umět počítat do deseti a spočítat menší počet předmětů do pěti, přičemž dokáže porovnat počet prvků ve skupině (více, méně, stejně).

  • Orientovat se v prostoru a umět určit, kde je nahoře, dole, vpředu, vzadu, vlevo a vpravo.

  • Vymalovat omalovánku a dokreslit chybějící části obrázku.

  • Popsat obrázek a rozdělit slovo na slabiky pomocí vytleskávání.

  • Vyslovovat všechny hlásky správně.

  • Přednes básničky nebo zazpívání písničky.

  • Vystříhat obrázky podle nakreslených linií, sestavit z nich příběh a o něm pak vyprávět.

Jak děti připravit doma?

  • Čtěte dětem knihy pravidelně.Do šesti let se výrazně rozvíjí řeč i slovní zásoba, proto je důležité podporovat jejich schopnost naslouchat. Po přečtení textu si s nimi o příběhu povídejte, nechte je popisovat obrázky a sdělovat, co na nich vidí. Tím nejen prohloubíte jejich všeobecné znalosti, ale také rozšíříte slovní zásobu. Učte děti básničky, říkanky a společně si zpívejte. Správná výslovnost a kvalita řečového projevu jsou pro nástup do školy velmi důležité.

  • Vychovávejte děti k slušnému chování,aby uměly pozdravit, poděkovat, poprosit nebo vyřídit jednoduchý vzkaz.

  • Stanovte výchovná pravidla.Dítě musí vědět, co je dovoleno a co ne. Tím podpoříte jeho pocit jistoty a bezpečí.

  • Podporujte samostatnost(péče o sebe sama, oblékání, zapínání knoflíků, vázání tkaniček, používání kapesníku, osobní hygiena, samostatné stolování). Nedělejte za dítě to, co zvládne samo.

  • Dbejte na pravidelný denní režim.Ranní vstávání i večerní ukládání ke spánku by měly být pravidelné. Během dne zařazujte společné rodinné aktivity, jako jsou procházky, hraní společenských her nebo čtení pohádky před spaním.

  • Naučte dítě dokončovat započatou činnost,ať už jde o hru nebo práci, a následně si uklidit své věci. Podporujte jeho schopnost soustředit se na zadaný úkol bez rozptylování.

  • Hrajte společenské hry a vlídně učte dítě přijímat i prohru. Pomůže mu to lépe zvládat případné neúspěchy ve škole.

  • Podporujte tvořivost a jemnou motoriku pomocí stavebnic, malování, vybarvování obrázků, stříhání papíru, modelování a skládání skládanek.

  • Učte dítě rozpoznávat barvy a zlepšujte jeho prostorovou orientaci s pojmy jako „nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpředu, vzadu.“ Prostorová orientace má vliv na základní dovednosti v čtení, psaní a počítání.

  • Zapojte dítě do běžných domácích pracía vedete ho k plnění malých povinností, jako je úklid, příprava jednoduchého jídla, péče o květiny nebo domácí mazlíčky. Tím podpoříte jeho samostatnost, zodpovědnost a motoriku. Povzbuzujte dítě, aby popsalo činnost, kterou se chystá provést nebo právě dokončilo. Nezapomínejte na pochvalu za to, co se mu povedlo konkrétně.

Pokud vaše dítě zvládá tyto činnosti před nástupem do školy, můžete být klidní. Je velká pravděpodobnost, že ho škola zaujme a bude chtít objevovat nové poznatky. V této souvislosti je vhodné objasnit pojmy jako školní zralost a připravenost.

S nástupem do školy přichází změna režimu. Dopřejte dítěti dostatek spánku – pro zachování jeho mentální a fyzické výkonnosti je důležité, aby denně spalo 9 až 11 hodin.

Jak dítě správně připravit na školu?

Kromě toho, že dítěti věnujete svůj čas, budete s ním trávit chvíle plné radosti, chválit ho, číst společně pohádky, podnikat výlety a poskytovat mu různé podněty k rozvoji, je nezbytné před nástupem do první třídy zajistit i potřebné školní pomůcky.

Některé děti dostávají výbavu už od Ježíška, jak tomu bývalo kdysi, jiným ji rodiče pořizují až poté, co mají jistotu, že dítě do školy opravdu nastoupí. Zapojit do výběru samotné dítě je jen ku prospěchu – když si vybere aktovku a další potřeby samo, bude se do školy těšit ještě víc.

Věděli jste, že před zápisem je důležité zvážit i fyzickou připravenost dítěte, aby uneslo aktovku?

Ta je totiž jednou z nejpodstatnějších součástí školní výbavy. Mnoho rodičů se rozhoduje, zda pořídit klasickou aktovku nebo batoh. Do první třídy je však lepší volbou aktovka, která je přehlednější a dítě snadno zjistí, zda má vše potřebné. Pokud zvolíte školní batoh, měl by mít polstrovaná, ergonomicky tvarovaná záda, široké popruhy a být lehký.

Co všechno budoucí prvňáček potřebuje?

I když je první třída hlavně o adaptaci na nové prostředí, vyžaduje poměrně obsáhlou výbavu.

  • Školní aktovka je základem výbavy. Ideální aktovka nepřesahuje šířku ramen dítěte, kopíruje tvar páteře a její spodní okraj sahá k úrovni kyčlí. Nezapomínejte na reflexní prvky, které zvyšují bezpečnost. Praktickým doplňkem může být i pláštěnka na aktovku.

  • Penál by měl obsahovat tužky, pastelky, gumu, ořezávátko, nůžky s kulatou špičkou a malé pravítko. Na výběr pera je čas – paní učitelka vám později poradí. Pro prvňáčky stačí jednoduchý jednopatrový penál, ve kterém se snadno orientují a nedochází ke stresu při hledání pomůcek.

  • Kufřík na výtvarnou výchovu je také nezbytností. Do něj patří vodové a temperové barvy, paleta, kelímek s víčkem na vodu, různé štětce (kulaté i ploché), modelovací hmota, lepidlo, ubrus na lavici, hadřík, zástěra, pastelky, voskovky, špejle, modelovací podložka a případně čtvrtky a barevné papíry.

  • Tvrdé desky na malé i velké sešity a učebnice, obaly na sešity a desky na písmena a číslice nesmí chybět.

  • Sáček na tělocvik s tričkem, kraťasy, lehkou mikinou, tepláky a pytlíkem na tenisky je potřebný na hodiny tělesné výchovy.

  • Přezůvky jsou samozřejmostí pro každého školáka.

  • Box na svačinu a láhev na pití, která je nepropustná, jsou také důležité.

Příprava na školu je důležitá! Ujistěte se, že aktovka nebo školní batoh obsahuje vše potřebné.

Před tím, než pořídíte kompletní výbavu, zjistěte, co přesně vyžaduje vaše škola. Často se stává, že některé pomůcky škola pořídí hromadně, a vy byste je tak nakoupili zbytečně dvakrát. Některé školy poskytují seznam věcí už před prázdninami, aby rodiče věděli, co je potřeba zakoupit a co naopak ne. Jiné školy seznam rozdávají až v září nebo ho dokonce nemají vůbec. Každá učitelka může mít různé preference, proto se informujte konkrétně ve vaší škole.

12 tipů, jak dětem ulehčit povinnou školní docházku

  1. Nepřikládejte přílišnou důležitost známkám a hodnocení. Pomozte dítěti zvládnout alespoň minimální požadavky školy, ale hlavně: vždy ho podpořte a stůjte za ním.

  2. Buďte upřímní a otevření v názorech. Můžete říci například: „Žijeme ve státě, kde je školní docházka povinná. Osobně nesouhlasím s něčím, co není dobrovolné, ale pokud se nepodřídíme, mohou nám hrozit sankce. Pojďme to společně zvládnout tak, aby nám to způsobovalo co nejméně stresu.“

  3. Vzdělávání není jen škola. Ukažte dítěti, že existuje spousta jiných cest k poznávání světa, a že učení nemusí probíhat pouze v instituci, která je k tomu určena.

  4. Mějte respekt. Projevujte úctu k sobě, k dítěti i k lidem, kteří vykonávají tzv. nekvalifikované práce. Dejte najevo, že hodnotíte lidi podle jejich skutečného charakteru a činů, nikoli podle dosažených titulů.

  5. Nepodmiňujte svou lásku známkami nebo pochvalami. Láska k dítěti by neměla záviset na jeho školních výsledcích.

  6. Naslouchejte svému dítěti. To, co vám dítě nadšeně sděluje, je často to, co ho skutečně baví, a proto se s vámi o to chce podělit – ať už jde o stavbu z klacíků, obrázek nebo svět Minecraftu.

  7. Nepodceňujte volnou hru. Hra je pro každé dítě přirozeným způsobem učení, který podporuje rozvoj mnoha dovedností.

  8. Podporujte setkávání s lidmi různého věku. Přirozený kontakt s různě starými lidmi je pro dítě obohacující a může být výhodnější než striktní věková segregace ve škole.

  9. Objevujte a učte se společně. Učení není jen o vědomostech, ale i o radosti z objevování. Užívejte si tento proces spolu s dětmi.

  10. Dělejte to, co máte rádi, jak v práci, tak ve volném čase. Nemusíte obětovat své zájmy kvůli dítěti. Ukazujte mu, že je skvělé věnovat se tomu, co nás baví, a že je důležité, aby všichni v rodině měli prostor pro své potřeby a domluvili se na společném fungování.

  11. Nebojte se chyb a nechte děti i sebe prožít důsledky vlastních činů. Děti se učí především pozorováním a napodobováním. Projevujte své potřeby a pracujte na vlastním rozvoji, čímž jim poskytnete zdravý vzor.

  12. Netlačte na volbu střední či vysoké školy. Pomozte dítěti objevit jeho vášeň a zájmy, cesta se pak najde sama. A pokud bude potřebovat radu, buďte tu pro něj.
Příprava dětí do školy. Jak na to? - 236505 - Příprava dětí do školy. Jak na to?

Příprava dětí do školy. Jak na to?

Vložit komentář

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek   ( Fotky můžete vložit po odeslání příspěvku. )
opište kód
antispam
     Více informací

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookies. Používáním našich služeb souhlasíte s využíváním cookies. Děkujeme Vám.   Další informace